16 april 2021

Er wordt hard gewerkt aan de start van 'De buurt als museum' in Het Zand. Beeldend kunstenaar en projectleider Inge Koenen is druk in overleg met de drie deelnemende basisscholen waar zij op 20 april zal gaan beginnen met de eerste introductie van het project. Studenten van Stichting Move zullen haar ondersteunen, evenals de Cultuurcoach voor Tilburg-West, Miriam Alders. Je kunt alle activiteiten van 'De buurt als museum' volgen op de website, maar ook op Facebook en Instagram. Daar delen we regelmatig foto's en updates van het project. Iedereen is enthousiast en kan niet wachten om van start te gaan!

"Zou het niet mooi zijn als kinderen uit Het Zand door kunstbeoefening een actieve bijdrage kunnen leveren aan nieuwe ontmoetingen in hun eigen buurt?"
– Inge Koenen

Half april beginnen de leerlingen met het schrijven van een brief aan de buurtbewoners met uitleg over 'De buurt als museum' en hoe je mee kunt doen. Half mei gaan de leerlingen in groepjes in de Juristenbuurt op bezoek bij bewoners om voorwerpen en de bijbehorende verhalen op te halen. Studenten van Stichting Move zullen hen daarbij begeleiden. In juni gaat er geschilderd worden: geïnspireerd op een voorwerp en het bijbehorende verhaal maken de kinderen elk een schilderij. Al deze schilderijen worden begin juli aangeboden aan de buurtbewoners die ze drie weken lang exposeren in hun raam. Zo zijn de schilderijen van buitenaf voor iedereen zichtbaar en ontstaat er in één klap een echt buurtmuseum. Begin juli is de feestelijke opening van de expositie en de schilderijen zullen 3 weken te zien zijn. Tegen die tijd kun je een kaartje met de wandelroute langs alle schilderijen downloaden op de site, wel zo handig.

Naast kinderen gaan ook ouderen in Het Zand creatief aan de slag. Stichting Stoute Schoenen organiseert in juni een workshopcarrousel waarin senioren hun talenten kunnen ontwikkelen in verschillende creatieve disciplines. Kunst biedt ouderen een nieuwe uitdaging en de workshops zorgen voor nieuwe sociale contacten. De kunstwerken die tijdens de workshops gemaakt worden, zullen in juli geëxposeerd worden in broedplaats Wijwest en zijn onderdeel van het buurtmuseum.

Het buurtmuseum krijgt ook een vervolg in Het Zand. Vanaf het najaar kunnen kinderen van 8 tot 12 jaar in kinderkunstatelier ‘Maak het mee in West’ op ontdekking gaan naar hun eigen creativiteit. Er worden workshops gegeven door professionele kunstenaars van Kunstlab,dat vanaf 2021 met een eigen atelier in de wijk zit. Hier kunnen kinderen zich met naschoolse activiteiten verder ontplooien in een creatieve omgeving in hun eigen wijk.

Het doel van ‘De buurt als museum’ is om kinderen en ouderen de kans te geven hun creatief en artistiek talent te ontdekken en ontwikkelen waardoor hun identiteit en weerbaarheid versterkt wordt. Daarnaast wil ‘De buurt als museum’ de buurtbetrokkenheid vergroten. Het ophalen van de voorwerpen, het workshopcarrousel voor ouderen en de daaropvolgende expositie van de kunstwerken zorgen voor ontmoetingen tussen bewoners, jong en oud en met verschillende achtergronden. Door bewoners op deze manier door middel van kunst en cultuur met elkaar in contact te brengen, ontstaat er meer zorg en betrokkenheid bij de buurt en bij elkaar.

Maar nu gaan eerst de kinderen aan de slag met hun kunstwerken.
Wij zijn klaar voor de start, jij ook?

0 reactie(s)

Schrijf een reactie

If you have trouble reading the code, click on the code itself to generate a new random code.