10 april 2023

Er wordt hard gewerkt aan de start van De Buurt als Museum in de Heikant in Tilburg-Noord. Beeldend kunstenaar en projectleider Inge Koenen is druk in overleg met de deelnemende basisscholen, waar zij op 13 april zal gaan beginnen met de eerste introductie van het project. Studenten van Stichting Move zullen haar ondersteunen, evenals de cultuurcoach voor Tilburg-Noord, Curtley Mooring. Je kunt alle activiteiten van De Buurt als Museum volgen op de website, maar ook op Facebook en Instagram. Daar delen we regelmatig foto's en updates van het project. Iedereen is enthousiast en kan niet wachten om van start te gaan!

"Zou het niet mooi zijn als kinderen uit de Heikant door kunstbeoefening een actieve bijdrage kunnen leveren aan nieuwe ontmoetingen in hun eigen buurt?"
– Inge Koenen

Half april beginnen de leerlingen met het schrijven van een brief aan de buurtbewoners met uitleg over De Buurt als Museum en hoe je mee kunt doen. Half mei gaan de leerlingen in groepjes in en rond de Mahlerstraat op bezoek bij bewoners om voorwerpen en de bijbehorende verhalen op te halen. Studenten van Stichting Move zullen hen daarbij begeleiden. In juni gaat er geschilderd worden: geïnspireerd op een voorwerp en het bijbehorende verhaal maken de kinderen elk een schilderij. Al deze schilderijen worden begin juli aangeboden aan de buurtbewoners die ze twee weken lang exposeren in hun raam. Zo zijn de schilderijen van buitenaf voor iedereen zichtbaar en ontstaat er in één klap een echt buurtmuseum. Begin juli is de feestelijke opening van de expositie en de schilderijen zullen 2 weken te zien zijn. Tegen die tijd kun je een kaartje met de wandelroute langs alle schilderijen downloaden op de site, wel zo handig.

Er wordt nagedacht over hoe dit buurtmuseum een vervolg kan krijgen, zodat kinderen zich ook hierna met naschoolse activiteiten verder kunnen ontplooien in een creatieve omgeving in hun eigen wijk.

Het doel van De Buurt als Museum is om kinderen de kans te geven hun creatief en artistiek talent te ontdekken en ontwikkelen waardoor hun identiteit en weerbaarheid versterkt wordt. Daarnaast wil De Buurt als Museum de buurtbetrokkenheid vergroten. Het ophalen van de voorwerpen en de daaropvolgende expositie van de kunstwerken zorgen voor ontmoetingen tussen bewoners, jong en oud en met verschillende achtergronden. Door bewoners op deze manier door middel van kunst en cultuur met elkaar in contact te brengen, ontstaat er meer zorg en betrokkenheid bij de buurt en bij elkaar.

Maar nu gaan eerst de kinderen aan de slag met hun kunstwerken.
Wij zijn klaar voor de start, jij ook?

0 reactie(s)

Schrijf een reactie

If you have trouble reading the code, click on the code itself to generate a new random code.