1 juli 2023

De verhalen bij kunstwerken van kinderen kunnen onnavolgbaar zijn. Maar goed dat er straks ook in ons museum museumbordjes bij de schilderijen staan, zodat je kunt lezen waar het schilderij over gaat.

Eerst schrijven ze hun verhaal in kladversie. Dan kun je er nog in verbeteren. Sommige kinderen vonden het best wel lastig om een verhaal in verf te vertalen naar een verhaal in woorden.

Persoonlijk

Op het museumbordje staat de naam van de maker, de school en de leeftijd. Zo leer je de kunstenaar net wat beter kennen. Maar ook de verhalen zelf vertellen veel over de maker.
Verhalen van bewoners bleken vaak vertaald in persoonlijke herinneringen van de kinderen zelf: over een vakantie met dolfijnen en kwallen, over wat ze het liefst op Netflix kijken, cadeau’s die ze kregen, over wat ze leuk vonden toen ze nog klein waren (‘vroeger…’), of over hun eigen culturele achtergrond. In één klas zitten zelfs 8 verschillende nationaliteiten. Een rijkdom die zie je ook terugziet in de schilderijen en dus in de verhalen.

Misschien is de herinnering een opgepoetste wensdroom, als de kunstenaar in Turkije met voetbal won met 7-0 en zelf 2 hattricks maakte?

Het verhaal van sommige kinderen schurkte aan tegen het oorspronkelijke en persoonlijke verhaal van de bewoners. De herinnering van een vader wordt tot leven gewekt in een werkplaats met zelfgemaakte spullen. Een schilderij over een mooie hond met een lief gezichtje, de eerste schoentjes van de kinderen, flaneren bij nacht over een grote brug in Curaçao.
Een meisje zit -zonder het te weten- op één lijn met de bewoner: "Natuur is heel mooi (…), maar het wordt steeds minder omdat wij steeds de natuur vervuilen."

Fantasie

Andere verhalen zijn heel fantasievol en geven een kijkje in hun kinderwereld: over een bal die als gieter dienst doet om een plant tot leven te wekken en over aliens die aan de macht komen. Een kat speelt met een schildpad, een dino woont in een kleurige fantasiewereld, kastelen met vioolmuziek, een engel die boven de wolken vliegt, een magische boom die geraakt wordt door de bliksem en een vrouw -de bewoonster- die in haar mooiste jurk via een glijbaan van een berg af glijdt.

Geboren schrijfster

Eén meisje is echt een geboren schrijfster en leeft zich helemaal in haar schilderij in:
“Bedankt hooyo*)!” zegt de dochter
“Die armband is jaren oud!” zegt de moeder.
Bij de straten van Mogadishu. Het is warm, kleurig en prachtig.
Zij voelde dit nooit, het is fijn.
Het is heel warm maar de armband straalt mooie kleuren.
Fijn toch, ben ik blij? Ja.

*) Hooyo betekent (liefdevolle) moeder in het Somalisch