16 juli 2023

's Ochtends was ik nog wat zenuwachtig: zouden alle bewoners de schilderijen voor het raam hebben gezet en ons museum compleet zijn?
Toen ik door de wijk reed en een enkel leeg raam zag, waar een schilderij zou moeten staan, belde ik aan: "O, ik dacht er net aan!", "Ben ik nog op tijd?", "Komen de kinderen er al aan?"
En ja! Ruim vóór de opening stonden alle schilderijen geduldig op de kinderen te wachten.

De opening

Het was prachtig weer. Op een centrale plek onder de bomen spanden we kleurige vlaggetjes, rolden we de loper uit en hingen we het lange rode lint op dat de ‘ingang’ van ons museum markeerde.

De kinderen van de groepen 6 oefenden nog even hun toneelstukje, praatje of rap, want het was hún opening van hún eigen museum.

"Mijn dochter heeft gevraagd of ik al vroeg kwam", "Waar hangt het schilderij van mijn kind?", "Wie heeft mijn kunstwerk geschilderd?"

Ondertussen verzamelden zich ouders, met oma of met hun jongste in de kinderwagen, soms extra mooi aangekleed met kleurige gewaden. Ook bewoners -soms met een cadeautje voor de schilder van hun kunstwerk- en andere geïnteresseerden.

Best spannend om voor zoveel mensen en klasgenoten op te treden. Maar dat deden de kinderen met verve! Terwijl ze elkaar ondertussen nog zachtjes aanwijzingen gaven: "Nee, jij moet dáár staan", "Dat moet jíj zeggen", "Wat moet ík nu doen?"
Met een grote schaar knipten Charles en Cindy het lint door. Daarmee was het museum officieel geopend!

Bedankt!

Applaus voor alle kinderen die de schilderijen hebben gemaakt! Van de studenten van stichting MOVE kregen alle kinderen een certificaat en een medaille. Die hebben ze dubbel en dwars verdiend! Daarna liepen de kunstenaars hun eigen museumroute, langs alle deelnemende ramen.

En óók een dikke dankjewel voor alle deelnemende bewoners van de buurt, hun ramen vormen de 'museummuren', waaraan de kinderkunst te zien is.

Kom zelf kijken!

Ons museum is nog een week geopend en zijn de kunstwerken voor iedereen te bewonderen. Kom vooral zelf kijken! Download de wandelroute hier en geniet van de diversiteit en de onnavolgbare kinderfantasie in verf. De schilderijen zijn nog te zien t/m zondag 23 juli.