28 mei 2023

“Noord is echt een hele moeilijke buurt”, hoorde ik vooraf, “Dus veel sterkte met het ophalen van verhalen! Hopelijk lukt het.” Deze wijk zou zó divers zijn, het zou moeilijk zijn om écht met mensen in contact te komen...  Maar niks bleek minder waar!

Aanbellen

De kinderen van groep 6 van de basisscholen De Regenboog en De Vlashof gingen de afgelopen weken zelf op pad om persoonlijke verhalen van buurtbewoners te verzamelen, in kleine groepjes begeleid door mij of een student van Stichting MOVE.

Aanbellen is best een beetje eng. Doet er iemand open of blijft de deur dicht? Lang niet iedereen was thuis. Misschien waren ze op hun werk of net even boodschappen doen. Aan de ene kant was dat heel jammer, maar in het begin ook een beetje opluchting, want het woord doen is echt heel spannend! Soms keken kinderen eerst even af bij iemand anders voor ze zelf gingen aanbellen. Maar de bewoners waren vaak zó aardig, uiteindelijk durfden ze allemaal wel. En dat voelde heel stoer!

“Ik heb er geen tijd voor,” zei een bewoner. Soms willen mensen niet mee doen. En ook dat mag, hè, ook zonder een smoes te bedenken ;-) Maar de meeste mensen die open deden vonden het een heel leuk idee: “Ja, natuurlijk!” Want ja, onze brief hadden de meeste bewoners wel gelezen. Vaak hadden ze ook samen al nagedacht over een geliefd voorwerp.

Vertalen

Sommige kinderen hadden een speciale rol. We hadden ze hard nodig als een bewoner geen Nederlands sprak, maar bijvoorbeeld Arabisch of Turks. Het was mooi om te zien hoe ze groeiden als ze naar voren stapten en vloeiend in een andere taal ons plan uitlegden. De bewoner luisterde geïnteresseerd, knikte en stelde vragen. En dan: já, ze doen mee!

Er waren genoeg kinderen die een andere taal spraken, maar -heel jammer!- soms zaten ze net in een ander groepje. Éen lieve oudere Turkse mevrouw sprak geen Nederlands, maar toverde wel onze vrolijke brief tevoorschijn. Ze had ‘m bewaard! Misschien voelde zich uitgenodigd door het Turkse kinderhandschrift op de achterkant? Ze belde haar dochter om ons te vertalen. En ja, ook deze lieve vrouw deed graag mee!

Over de culturen heen

Wat een mooie verhalen hebben we weer gehoord! Ze zaten verborgen in een oerboom, een oude familieviool, in een Marokkaanse feestjurk, een gebedsketting, en zelfs op een zolder met echt NASA-museum! Maar ook in een beeldje, een mooie steen, een schaaf, een theepot en in een drinkbeker. Het lijken vaak hele gewone voorwerpen, die de bewoners tevoorschijn haalden, maar ze vertegenwoordigen verhalen over familie, een bijzondere herinnering, over hun cultuur, over vroeger, over muziek, over kunst of over huisdieren.

Maar gaan deze verhalen eigenlijk niet vooral over thema’s die voor ons allemaal belangrijk zijn: verlies, gezondheid, plezier, schoonheid, vrijheid, heimwee en vooral over liefde?