18 juni 2023

Schilderspullen klaar zetten

Wat heb je om te schilderen veel spullen nodig! Daarom kom ik al eerder naar de klas om alles klaar te zetten. Op alle tafels leg ik kranten neer en ik vul potten met water. Verder moet ieder groepje verschillende maten penselen en doekjes om je penselen droog te maken. Én natuurlijk de schilderpanelen waar de kinderen op gaan schilderen, dezelfde die kunstenaars ook gebruiken. Deze canvasboards zijn 50 bij 50 centimeter, écht serieus groot dus. Ze passen nog nét op de tafeltjes, ze hadden geen centimeter groter moeten zijn.
De paletjes vul ik met acrylverf, verf die echte kunstenaars ook gebruiken. De schilderijen voor de bewoners moeten natuurlijk zo mooi mogelijk worden, met extra goeie verf.

We zijn échte kunstenaars!

De kinderen hebben dan nog pauze en zijn aan het spelen, of zitten even in een lokaal een boterhammetje te eten.
Nee, tóch niet alle kinderen…'
'Wow! Een echte schilderwerkplaats! We worden echte kunstenaars!’
‘Mag ik helpen, juf?’ Algauw staan er 4 jongens om me heen. Dat is fijn, want er moet in een korte tijd nog veel gebeuren. De ene legt overal de doekjes neer, de andere de waterpotten of de mengbakjes. Zo gaat het voorbereiden nét wat sneller!

Schilderen

Eerder hebben de kinderen al nagedacht over wát ze zouden gaan schilderen: een eigen verhaal n.a.v. een voorwerp van één van de bewoners. Dat leek vooraf een uitdaging, want wat maak je op basis van autosleutels, een jurk of een kinderspeeltje? Maar natuurlijk had uiteindelijk iedereen een eigen idee.

Veel kinderen hebben nog nóóit eerder geschilderd. Het leuke van schilderen is dat je dat juist op je eigen manier mag doen. En dát is dan juist ook weer een beetje ingewikkeld. Bij veel vakken op school is er maar één antwoord mogelijk. En schilderen kan op 100.000 manieren, kijk maar in een museum: precies, of juist met grote penseelstreken. Zo ook straks in ons museum!

Ze krijgen maar 5 kleuren, daar moesten ze het mee doen. Geel, rood, blauw, wit en bruin. Geen zwart of groen? Nee, die kunnen ze zelf maken. Er werd gemengd dat het een lieve lust was, want stiekem blijft dat toch een van de leukste dingen van schilderen: zelf een nieuwe kleur uitvinden. En daar bleken ze goed in.
‘Juf, ik ga 1000 kleuren maken!’