In de klas

Naast het buurtaspect is in dit project vooral ook de kunsteducatie aan kinderen belangrijk, geschikt voor groep 4 t/m 8 van het primair onderwijs.

De betrokkenheid van de kinderen in dit project is essentieel.brief les 1

Ze leveren graag zelf een bijdrage. Ze denken mee over hoe we van de buurt een museum kunnen maken en hoe we de bewoners over kunnen halen mee te doen. We schrijven een gezamenlijke brief!

Aan de hand van een foto van een belangrijk voorwerp van een van de bewoners gaan de kinderen een schilderij maken. Het eindresultaat is later voor iedereen te zien in een expositie-wandelroute.

DSC_3317

Het is niet de bedoeling dat de kinderen de voorwerpen naschilderen. Om het schilderij te kunnen ontwerpen bekijken ze het voorwerp van alle kanten: vanuit hun eigen associatie en fantasie én vanuit de bewoner.

schilderen

Er wordt een een ontwerpschets gemaakt, die later wordt uitgewerkt in een schilderij op geprepareerd karton van 50×50 cm.

mengfeest

En misschien het leukste van schilderen…… mengen!

 

Bij een schilderij in een museum hoort natuurlijk een begeleidend bordje. Ook in dit museum. Naast de titel van het schilderij en de naam en leeftijd van de maker staat er voor de bezoekers een kleine uitleg te lezen.

expo1

 

Als het museum is ingericht gaat de klas hun eigen museum bekijken! En de expositie bezichtigen en bespreken, net zoals in een echt museum. De kinderen vertellen over hun eigen schilderij, maar praten ook mee over het schilderij van de andere kinderen en leren door de diversiteit ieders eigenheid waarderen.

 

expo3

foto’s: Mick Klein en Inge Koenen

 

Het leukste is natuurlijk als er tijdens deze rondleiding ook contact gemaakt wordt met de bewoner!